Tekst og foto: Tore Kristensen
Det faglige programmet tok for seg mange spennende og viktige temaer. Hvordan kan kunstig intelligens (KI) brukes for å selge inn campingbransjen? Hvordan sikre gode og forsvarlige avtaler for sesongmedarbeidere? Miljøsertifisering og presentasjon av ny utdanning for campingbransjen var også på agendaen.
Alexander Haneng Direktør for innovasjon og bærekraft i NHO Service og Handel holdt et meget engasjert og tankevekkende innlegg om KI. han viste blant annet hvordan man ved hjelp av en KI-app kan lese inn en tekst som du siden kan oversette til tysk, eller japansk. Vi i bransjebladet Camping kommer tilbake med en større sak om både bruk av KI og andre viktige saker fra konferansen i vår neste utgave som kommer ut før sommeren.
30 utstillere

Veteraner og campingkonsulenter: Jan-Henrik Larsen og Thorfinn Johansen-Kirkeng på NHO-Reiselivs stand der også vi i bransjebladet Camping hadde fått plass.
På messedekket var det rundt 30 ulike utstillere. Her fikk man presentert mange gode produkter og løsninger for campingplassen. Lekeapparater, systemer for håndtering av avfall og automatiske betalingsløsninger var blant mye som ble presentert. Ikke minst var det mange utstillere for mat og drikke (Horeca) og smaksprøvene gikk unna.
Flere av utstillerne vi snakket med var veldig positive. Det oppsummerte at det var god respons og mange som enten bestilte varer og tjenester der og da, eller som ba om å bli kontaktet etter konferansen.
En tur med Kielferga byr også på underholdning og god mat og ved reisens slutt var de aller fleste vi snakket med enige om at det hadde vært et godt arrangement.
Dato for Campingkonferansen 2026 kommer vi tilbake til når den er klar.