For de som ikke kjenner Lloyd kan det være greit å opplyse at han senere gikk fra å predike guds ord til å ende opp som daglig leder ved Kristiansand Feriesenter i 2008. Trebarnsfaren forteller at det som gjorde inntrykk på han var når sommerferien var slutt og ungene startet første skoledag på barnetrinnet.

− Da ble jeg konfrontert med mine barns venner og det klasseskillet vi har i Norge. Naturlig nok, og uviselig nok, startet skoledagen med at ungene skulle fortelle hva de hadde gjort i ferien. Da kom klasseskillet veldig tydelig frem. Etnisk Norske barn kunne fortelle om en ferie på Maldivene, eller i Syden og i alle fall om en tur til Sverige eller Danmark. Mens de ikke etniske norske barna hadde svært lite å fortelle om sommerferien.

MÅTTE VÆRE I HØYSESONGEN

Da han kom i posisjon som daglig leder på feriesenteret hadde han dette med seg i bagasjen.

− For vår del på Kristiansand Feriesenter, startet det med et samarbeid med Aleneforeldreforeningen. De ble tilbudt et opphold på sommeren. Styret mitt konfronterte meg. De syntes godt om ideen om å sponse ferier, men som et styre skal være var de økonomisk bevisste. De foreslo at vi heller sponset ferien utenom høysesong. Men det var jo nettopp selveste poenget at disse ungene skulle få oppleve å være på ferie, og komme hjem etter ferien og fortelle om det de hadde opplevd, sier Lloyd på sin klingende sørlandsk.

I samtaler med Erik Moen, som hadde drevet campingen på Hamresanden i mange år, arbeidet de med ideen om å gi bort gratis ferier til folk som trengte.

− Så er det artig å fortelle om Erik, etter hvert kjenner jeg jo bransjen ganske godt. Min vurdering er jo at Erik er en av de som er absolutt flinkest i klassen til å tjen penger. Han er jo virkelig en skarping både økonomisk og strategisk i næringa. Og just derfor var det veldig artig og spesielt at det var han det ble naturlig å snakke med i forhold til dette anliggende.

TÅRENE TRILLET

Lloyd tror mange i bransjen vil være enig i at Erik Moen kan dette med tall.

− Men han er det fremste eksemplet på hvor artig det er å gjøre noe som tvert om handler om å gi vekk et inntjeningspotensial til et godt formål. Han har et bankende hjerte bak analytikeren, sier Lloyd.

Sammen kom de to i gang med et samarbeid med Blå Kors ferie, og det dro det fort på seg litt.

− Det var så positivt og fint. Vi hadde akkurat etablert nettverket Camping Sørlandet der jeg inntil nylig var daglig leder, og 12 av bedriftene der stilte seg veldig positiv til dette og heiv seg med. Det er kanskje en litt artig vinkling at jeg har sett at tårene har trillet to ganger hos Erik. Andre gang da jeg viet han og hans Monica. Den første gangen var første gang vi møtte ei mor som kom for å fortelle hva ferien hadde betydd for henne og datteren. Da måtte jeg mobbe Erik etterpå for å være så bløthjertet, forteller han. Det berørte dem alle sammen sterkt når de møtte henne og hun beskrev sin hverdag.

− Som Erik uttalte det: Hvor lite som skulle til for å bety en stor forskjell.

DET SOSIALE ENGASJEMENTET

Campingmannen og presten kan også fortelle at tilbake til tiden med oppstarten ble et samarbeid med Blå Kors veldig naturlig fordi han som var styreleder på Kristiansand Feriesenter, Arvid Solheim, etter hvert ble daglig leder i Blå Kors.

− Han er til de grader en fyr som ser potensialet i ting. Det gjorde bedriftene i Camping Sørlandet også. Dette er jo et nettverk av bedrifter som i utgangspunktet handler om markedsførings- og innkjøpssamarbeid. Vi har alltid hatt god tid til det sosiale, relasjonsbygging og vennskap. Det har alltid betydd en del når vi møtes, men det har betydd mye for oss at vi har hatt dette sosiale engasjementet sammen.

Lloyd mener det har vært med på å knytte bedriftene enda tettere.

− Dette inkludere jo det årlige besøket vi har hatt av Blå Kors. Vi har møttes en gang i året og da har vi fått innsikt i hvordan Blå Kors ferier har utviklet seg på en sunn og imponerende måte. De har vist oss hvordan de i større og større grad møter behovet for å hjelpe trengende i samfunnet vårt.

Han forteller at selv om Blå Kors siden oppstarten har skiftet litt på personalet, har de hatt gjennomgående veldig flinke og dedikerte folk til å gjøre jobben.

 

«Du trenger ikke være spesielt kristelig for å oppleve guds velsignelse ved å gi.» 

 

NHO REISELIV PÅ BANEN

− Også etter mitt skjønn så er det virkelig artige her når vi fikk muligheten til å løfte dette inni NHO Reiseliv Campingavdelingen. De hadde hørt om dette. Ledelsen den gang med Jan-Henrik Larsen og seniorkonsulent Thorfinn Johansen ville sammen med de andre konsulentene løfte dette inn i hele næringen. Og nå er det 25 som er med, og hadde det ikke vært for Covid19 og at vi mistet to Campingkonferanser hadde vi hatt mange flere med oss, forteller han.

Da det ble løftet inn i NHO ble det tatt opp året før koronapandemien, og det stanset litt opp.

− Jeg tenker at vi her har et stort potensial til å trekke med mange flere på noe som er gøy og meningsfylt og holde på med sammen. Det representerer noe helt annet enn tall eller regler, eller teknisk utstyr, som jo ofte både foredrag og samtalene dreier seg om.

Fra prest til camping til prest

Det er en viss sjanse for at de fleste av våre lesere allerede kjenner Lloyd Tryland godt, men for de uinnvidde kan det være greit med noen utfyllende opplysninger fra hans rikholdige liv. Denne artikkelen begynte med frikirkepastoren som ble daglig leder i campingbransjen. Da han sluttet i Kristiansand Feriepark flyttet han til Nord-Norge og ble prostiprest i Vesterålen der han også fungerer som campingkonsulent for området Mo i Rana til Tromsø.

− Jeg var først prostiprest og senere to år som sogneprest på Andøya, før jeg fikk et engasjement på et år som lærer i Tunisia på et College i Sousse i Tunisia. Personlig var jo det veldig artig. Da jeg kom hjem til Norge ble jeg sogneprest på Lista.

Da han var daglig leder i Kristiansand Feriesenter løftet han og staben bedriften fra en trestjerners- til en femstjerners campingplass.

− Det er relevant for den prosessen som førte til det som siden ble mitt engasjement i NHO reiseliv. Lloyd Tryland smiler bredt og sier at du kunne jo fått med deg, både sett fra et bransjeperspektiv, men også fra presten i meg så er jeg er overbevist om at velgivelsen over giverglede gjelder alle. Du trenger ikke være spesielt kristelig for å oppleve guds velsignelse ved å gi.