Firstcamp er Skandinavias største campingkjede og har tidligere stått for driften av 59 campingplasser i Sverige og Danmark. Campinggiganten som har en årlig omsetning på ca. en milliard svenske kroner, gjør nå sitt inntog i Norge, hvor de har kjøpt sine første to norske campingplasser. Firstcamp varsler at de vil kjøpe opp et titalls campingplasser på norsk jord de kommende årene.

FRA CAMPINGPLASSEIER TIL REGIONSSJEF
Vebjørn Hagen var tidligere eier av Norsjø ferieland i Telemark. Parken som består av over 260 telt- og oppstillingsplasser og 32 hytter, er nå kjøpt opp av Firstcamp. Den tidligere eieren har gått inn i rollen som regionssjef for den svenske kjeden. Hagen forteller at han tidligere eide og driftet parken sammen med Marita Knutshaug Veum som nå er daglig leder på Norsjø ferieland.

SKAL VIDEREUTVIKLE CAMPINGEN
Vebjørn Hagen forteller at First camp ser store utviklingsmuligheter for campingen på Norsjø ferieland i Telemark. – Firstcamp ser potensiale til å videreutvikle og ekspandere tilbudet på plassen. Det er tidlig å si akkurat hvordan campingen vil videreutvikles. Kjeden ønsker først å kartlegge kundetilfredshet og basere seg på tilbakemeldinger fra gjestene, deretter vil vi ta stilling til hvordan tilbudet skal videreutvikles, sier Hagen. − Det er for tidlig å si konkret hva som vil bli satset på, men det er grunn til å tro at det vil bli tilført nye midler i forbindelse med oppkjøpet. Det blir trolig flere aktiviteter, underholdning og lignende. Parken vil fortsette å være en familiecamping, som er den samme satsningen vi har hatt tidligere. Hagen forteller at det nye eierskapet ikke vil merkes den førstkommende campingsesongen, først til høsten vil integrasjonen inn i det svenske campingkonsernet begynne. − Da skal vi bli en fullverdig First Camp camping, med en egen brand og et standardisert system. Det følger med mye rutiner som skal sikre en bra campingplass for våre gjester. Det vill også bli gjennomført utbytting av materiell og skilter, forteller den nybakte regionssjefen. Vebjørn Hagen legger til at plassene ikke nødvendigvis kommer til å bli driftet på akkurat samme vis som i Sverige. − Det er ulike variasjoner av hva campingturister forventer seg av en campingplass i de forskjellige skandinaviske landene, dette må tas hensyn til sier Hagen.

ØNSKER Å BLI STORE I NORGE
First Camp har ambisjoner om å bli store i Norge. Konsernet har tidligere uttalt at de ønsker å kjøpe opp et dusin campingplasser i Norge i løpet av de neste tre til fem årene. Vebjørn Hagen bekrefter at vi kan forvente oss en del oppkjøp de kommende årene. − Etableringen i Norge er en pågående prosess. Det er vanskelig å si akkurat hvor mange parker det blir, men man kan vente å se flere kjøp allerede i 2022, forteller han.

CAMPING OVER LANDEGRENSER
Da grensene stengte grunnet koronaviruset ble mange nødt til å feriere innenfor egne landegrenser. Hagen forteller at campingindustrien har blomstret de siste årene. Han tror flere personer har blitt klar over camping som ferieform, og at dette er en trend som vil vedvare, selv uten reiserestriksjoner. Han sier at det har vært en oppblomstring av nordmenn som ferierer på svenske campingplasser etter at grensene åpnet opp, og at norske campingplasser nå ønsker å tiltrekke seg flere turister fra Skandinavia. − En av de viktige grunnene til at vi ble med i First Camp var at det kan bidra til at turister fra resten av Skandinavia i større grad kommer hit, forteller Hagen. FREMTIDENS CAMPINGBRANSJE Flere store campingkjeder har etablert seg i Norge de siste årene. Aktører som NAF Camp som sammen med John Olof Solberg, har de startet opp Utflukt AS og Top Camp etablerer også stadig flere plasser innenfor Norges grenser. 

DJI_0022
FØRSTE FIRST CAMP: Norsjø ferieland i Telemark ble First Camp-kjedens første norske campingplass de den ble kjøpt opp i februar i år. Vebjørn Hagen som tidligere eide og driftet parken sammen med Marita Knutshaug Veum har gått over i stillingen som ny regionsjef for First Camp i Norge, mens Knutshaug nå er daglig leder på Norsjø ferieland. (Foto: Norsjø ferieland)

Vebjørn Hagen mener de store campingaktørene er med på å profesjonalisere bransjen. Han forteller at han nå har flere kolleger å spille på, og at de store konsernene er svært rutinerte når det kommer til driften av sine plasser.

− De har jo bred erfaring med camping og svært gode rutiner. Dette er med på å sette en høy standard for bransjen, som er en god ting for norsk campingnæring, sier Hagen.

Han tror at fremtidens campingbransje vil bestå av en god mix av de store campingkjedene og mindre lokale aktører.

− Det er veldig bra å ha begge deler, sier Vebjørn Hagen.

− Det skal også være rom for små aktører. Samtidig som de store aktørene bidrar positivt til bransjen, finnes det mange flinke selvstendige aktører som brenner for faget og er viktige for norsk reiseliv. Vi trenger begge deler. Dessuten får de store kjedene bare kjøpt opp de som selv ønsker å selge, legger Hagen til.