Helge på tur
INDREFILETEN: − Stranda ligger midt i indrefileten av det beste fjordnorge kan by på, Mener Helge Said Ibrahim. Her Fra tur til Skageflå i Geirangerfjorden som ligger rett innenfor Stranda Feriesenter. (Foto: Privat)

 

«Ta med deg de rette folka som utfyller dine svakheter»

 

Helge Ibrahim blir av folk i bransjen karakterisert som en visjonær mann med stor evne til å skape og bygge nye ting rundt seg. Han er en kar som er født og oppvokst på Stranda, har tre døtre og to stesønner og har allerede rukket å bli bestefar til to stykker i en alder av 48 år. Det er litt betegnende akkurat det, at han til og med har klart å bli bestefar lenge før folk flest. Han er samboer med Siv Anita Nerland som er lærer og spesialpedagog. Hun støtter Helge med ekstra innsats på hjemmebane, i tillegg til at hun bidrar med innspill til interiør- og eksteriørvalg til nysatsingen på Stranda.

− Uten henne hadde det ikke blitt så bra som det blir nå. Når det kommer til valg av farger, pynt og nips trenger jeg hjelp sier han.

Moren er fra Nordfjord og faren fra Egypt. De møttes på sjøen på sekstitallet.

− Mor var på tankskip, de to har reist verden rundt mange ganger før de slo seg til ro her på Stranda, og jeg og min bror kom til verden.

FÅR TIL DET MAN VIL

Helge gikk ett år på snekkerlinje og tok deretter utdanning som mekaniker og jobbet på fiskebåter og i fabrikk de første årene av sin yrkeskarriere. Så ble det forskjellige salgsjobber før han i 2004 startet Stranda Vedlikeholdsservice som drev bygg og vedlikehold. I 2016 solgte han det for å drive kun innen overnatting.

− Jeg er en kreativ sjel som vil mye, fabrikkjobben ble for monoton for meg. Jeg er for det meste selvlært, men man får til det man vil få til. At jeg ikke har mer utdanning legger lite begrensinger for meg.

− Vi har hytte ved Atlanterhavsveien, hus og bil og barnebarn og båt, vannscooter og alt livet kan by på, sier han godt plassert i en åtte tonns gravemaskin av merket New Holland Kobelco e70sr.

Også det er nok betegnede for gründeren. Han er hele tiden på vei til å skape noe nytt.

− Det er en solid maskin. Den får gjort unna det jeg trenger. Nå pusser jeg opp jordene så de skal bli grønne og fine plener etter utbygging av VA-anlegg på vårt nye areal. Det blir mye graving, støpning og snekring. Jeg driver med alt bortsett fra rør og elektrisk. Tar kontroll på ting sjøl. Da kommer du lengst med pengene hvis du har den riktige erfaringen. Du må tørre å prøve, det er det du lærer mest av om det gjelder snekring, muring, markedsføring eller campingdrift.

STARTET MED EN GAMMEL HYTTE

På spørsmål om hvordan det hele startet tar han oss med på en biltur.

− Jeg bodde på Østlandet og kjørte hjemover over Beitostølen. Jeg hadde lest en artikkel om at brødrene Hovi omsatte for 98 millioner kroner i sitt selskap på Beitostølen. Når jeg så ut av bilvinduet så jeg bare en slakk bakke og ikke noe særlig mer en ordinær norsk natur. Mens vi her på Stranda har storveis natur. Fjorder og fjell med skikjøring rett ned mot fjorden, men på Stranda fantes det lite tilbud for turister. Stranda ligger midt i indrefileten av det beste fjordnorge kan by på. En til to timer unna ligger Ålesund, Geiranger, Stryn, Loen, Øye, Åndalsnes, Trollstigen og mye mer, forteller Helge.

Så da startet han et bookingselskap på skianlegget i bygda. Han begynte med en gammel hytte. Først hadde han kontor hjemme, så i en container også på skisenteret.

− Det var begynnelsen. Det ble etter hvert til ti, tjue og så tretti hytter. Hyttene hadde fra 4-5 til 20 senger. Det var store enheter, men vi manglet det som var mindre.

Så i 2012 kjøpte han campingplassen på Osen for å få tilgang til egen lokasjon og mindre enheter. Helge driver virksomheten sin i et selskap med to profiler. Visitstranda formidler utleie av private- og firmaeide hytter ved skisenteret på Strandafjellet og i nabobygda Sykkylven. Totalt tilbyr selskapet ca. 1000 senger for utleie. Stranda Feriesenter er den andre som nå snart kommer i ny drakt og med nytt navn, der fokuset er å heve kvaliteten på alle nivå og utvikle konseptet videre.

− Rett før jeg kjøpet leste jeg i lokalavisa at kommunelegen ville stenge campingen. Den var helsefarlig, råtten og dårlig, men jeg så potensialet. Så muligheten. Og prisen var jo de etter. Han kjøpte hele stasen for småpenger i forhold til det som er lagt ned i etterkant. Investeringene startet med en gang. Skiftet tak, pusset opp det som kunne berges og bygget nytt servicebygg. Alt av kabler og rør i grunnen er skiftet ut, det er ikke igjen en meter av det gamle.

FRA TO TIL FIRE STJERNER

Konseptbilde 2.jpgKonseptbilde 1.jpg
HOTELLSTANDARD: Konseptbilder som viser de nye hyttene som skal ta Stranda Feriesenter opp til et nytt nivå, med nytt navn som blir lansert i slutten av juni. − Jeg mener det er mye bedre å bo på en campingplass som ser bra ut, enn på et hotell, sier gründer Helge Ibrahim. Foto: Stranda Feriesenter

Oppgraderingen skjedde med bistand fra Jan Henrik Larsen og seniorkonsulent Thorfinn Johansen Kirkeng i NHO Reiseliv.

− Jeg ringte til dem og fikk ei tjukk bok om hvordan stjernesystemet deres var. Da gikk vi fra to til fire stjerner. Etter det doblet de arealet fra fem mål til ti mål på campingplassen. Samtidig startet han prosessen med å regulere ut enda mer, og nå dekker de 24 mål.

− Jeg er litt forundret over meg selv. Jeg er ekstremt utålmodig, har ikke tid til å vente. Det er jo derfor jeg får gjort noe. Men for å få til omreguleringen måtte jeg legge bort utålmodigheten. Det ble høringsrunder med kommunen, fylket og arkeologer. De fikk til slutt dekket 85 % av utgravingene fra Riksantikvaren med 1,5 millioner.

− De fant en del gammelt skrot, noen kokegroper og en gammel øks. Jeg fikk en rapport som var tykkere enn håndboka fra NHO. Men vi fikk gjort det klart. Det kostet nesten en million med konsulenter og annet. Dette er bakteppet. Det varte og rakk fra 2013 til 2021 til vi kunne begynne å bygge her. Det er et seigt og tungrodd system å regulere her i Norge, sier Helge som mener at det er viktig at myndigheter sitter fremme på stolen og legger til rette, det er samfunnsutvikling! 

FOLK VIL HA BRA TING

 

«Bruk heller pengene på å lage et godt produkt enn å reklamere for et dårlig produkt»

 

Først tenkte Helge å sette opp førti husvogner, men de som blir solgt er ikke egnet for Norske vintre mente han.

− Vi så at de fryser i stykker og ikke egnet for vinterbruk. Da forsto jeg at vi måtte tenke annerledes. Til nå har vi byggemeldt 15 hytter som er mer tilpasset. De minste er på 49 kvadrat i Funkisstil. Hyttene er påkostet med Jacuzzi utenfor, sier Helge Ibrahim og legger til at de har lært at folk vil ha bra ting.

En av Helges fanesaker er at alle rom og hytter skal ha egen terrasse eller uteområde og være som «hotellrom».

− Man må tørre å satse. Kan ikkje krype, man må hoppe i det, sier han på sin klingende sunnmørsk.

Igjennom formidlingen av andre sine hytter der mange er nye og luksuriøse lærte han at folk vil ha skikkelige ting. De eldste hyttene ville ikke folk ha, de betaler heller mer for å få noe skikkelig. Det ble stadig signert nye formidlingskontrakter.

− Vi var litt spent foran hver sommer om vi klarte å leie ut alt. Det viste seg og gå bra hver gang, man lykkes når ting er skikkelig. Dette er en fanesak han har til hele campingbransjen. Man må tørre mer, og tørre å skille seg ut. Bruk heller pengene på å lage et godt produkt enn å reklamere for et dårlig produkt, Dette er dessverre et rykte som henger ved bransjen i Norge. Han understreker at det slett ikke gjelder alle, men mener bransjen må strekke seg for å få opp standarden. Han trekker fram at man har mye høyere standard i Sverige.

− Norge kommer etter og en del anlegg er like flotte som i Sverige, men det er for mange som er for dårlige. Hvem ønsker å bo dårligere på ferie enn hjemme? Folk spør ikke om det er wifi, de spør etter koden når de kommer på campingplassen!

Han forteller at det også er viktig å ha rett samarbeidspartner:

− Vi byttet bank i 2016, den nye banken forsto hva vi drev med og var med på satsingen, i tillegg til at de priset sine tjenester riktig. Du skal være trofast med den du bor sammen med, i business er det andre ting som gjelder sier Helge.

Stranda dronebilde
UTVIDELSE: Stranda feriesenter dekker snart 25 mål. Området i bakgrunnen bygges nå ut og skal ifølge eieren bli et nyskapende feriesenter der de både henvender seg til campingfolket, men også bedriftsmarkedet, festivaler o.l. Foto: Stranda Feriesenter

SKAL SKAPE NOE EGET

Selv om han ikke vil avsløre navnet er han med på å lette litt på sløret. Han forteller at ting vil bli gjennomført helt ut. De har utviklet nye farger som skal gå igjen i alt fra logo, flagg, biler, skilt, bekledning og nettsider.

− Vi skal være gjenkjennbare hele veien. Det er måten vi skal snakke til kundene på. Konsept er et stikkord. Det skal være en rød tråd. Hvilke bedrifter er det som virkelig har tatt ut konseptideen i Norge og verden? McDonalds er for eksempel gjennomført hele veien, i hele verden, sier han på utpust.

På innpust legger han til de skal skape noe helt eget og ikke kopierer noen.

− Du må skape ditt eget. Navnet blir lansert i slutten av juni. Det er et navn som alle over 30 kjenner, men veldig få bruker, forteller han og selv om vi i bransjebladet prøver å lirke ut navnet er den døra lukket.

Han har med Pål K. Medhus Knutson som er ekspert på å utvikle reiselivsbedrifter som innleid mentor og utvikler.

− Han er en flink mann med mye verktøy i kofferten. Har kjent han siden jeg gikk på opplevelseskurs i regi av Innovasjon Norge. Skal stå på egne føtter Det nye konseptet vil spille mye på natur i fargene.

De skal servere mat fra lokale leverandører, og lager et eget konsept for mat. Det blir etter hvert en restaurant og et mindre serveringssted.

− Vi har kjøpt inn to gedigne lavvoer som kan huse 230 stykk til middag. Vi satser på grupper, på teambuilding. På musikk og underholdning og festivaler. Alt skal pakkes inn i vårt nye univers. Folk skal ikke være i tvil om at de er en del av vårt helt egne konsept.

− Vi skal bygge en merkevarer som står på egne føtter. Den skal være så sterk at den står for seg selv. Vi må tørre å ikke være som alle andre.

Helge vil at folk skal se at dette er noe utenfor boksen.

− Og vi skal ikke være avhengig av booking.com og andre OTA (Online Travel Agents). Noen av hyttene som bygges skal selges med formidlingsavtale, da får eier inntekter som dekker mye av utgiftene og renter om den leies ut deler av året.

− Dette gjør at folk som ikke har råd til hytte får muligheten. I tillegg tjener vi penger tre veier, salg, utleie av plass og tilleggstjenester i tillegg til formiddlingsprovisjon.

Stranda feriesenter ligger helt nede ved fjorden
SPISKAMMERS: Stranda feriesenter ligger helt nede ved fjorden. − Stranda er et stort spiskammers med både små og store produsenter av spekemat, laks, ost og cider som vi ønsker å samarbeide tett med i våre kommende matkonsepter, forteller Helge Ibrahim fra toppen av Strandafjellet. Foto: Privat

GODT TEAM I RYGGEN

Visjonæren, gründeren, gravemaskinføreren og altmuligmannen på Stranda mener man må tørre å ta med de som er bedre enn seg selv på saker og ting.

− Den mellomste dattera mi, Maria Sortland Ibrahim, har vært med lengst. Hun startet på renhold da hun var 13, men endte fort i resepsjonen. Hun har jobbet som markedssjef i selskapet samtidig som hun har tatt Bachelorgrad i Markedsføring og Merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania, forteller en stolt pappa.

Han trekker også frem Ruta Jankauskaite som begynte på renhold i 2015, i dag er hun frontdesk-manager og har kontroll på det meste på kontoret. Helge hadde ikke tid til å sitte der mer når utbyggingen startet i fjor, da fikk Ruta enda mer ansvar.

− Vi har flere utrolig viktige medarbeidere på renhold, de er tross alt de viktigste i hele bedriften, er ikke hyttene rene og hele har vi ikke et produkt vi kan ta betalt for. Bruk pengene på et godt produkt.

Gründeren og visjonæren på Stranda har tidoblet omsetningen fra 1,4 millioner til 14 på syv år.

− Da vi startet i 2012 omsatte vi i juli for 100000 på den ekle campingplassen. Det kostet 400 for ei hytte den gangen.

Helge mener at den beste markedsføringen er gode produkter og gode produkter og opplevelser.

− Da kan du droppe reklamebudsjettet. Vi har ting under planlegging som er unikt i Norge etter det jeg vet, skal du lykkes må du gå dine egne veier. Sosiale medier forteller gratis hva som er bra og hva som er dårlig. Det er en stor mulighet til å vise seg frem. Bruk heller pengene på å lage et godt produkt enn å reklamere for et dårlig produkt, sier Helge Ibrahim og starter opp gravemaskinen.

Nå har det vært nok snakk. Så spørs det om hans nye konsept blir like, eller mer, berømt enn Grandiosapizzaen som produseres et steinkast unna Stranda Feriesenter. Det er vel lov å håpe på det …